Jak zlepšit svoji paměť ukázka z eBooku
Ukázku z eBooku si můžete stáhnout i ve formátu PDF.
Pracujte s kontextem
Paměť nikdy neukládá jednotlivé informace samostatně, vždy je ukládá v souvislosti s danou situací.
Určitě tento jev sami znáte ze situace v běžném životě, kdy vám například najednou vypadla z hlavy nějaká myšlenka, a tak si vzpomínáte na to, o čem jste se bavili dřív, než vám tato myšlenka vypadla. Jiný příklad je, že přijdete do místnosti a najednou nevíte, co jste chtěli, tak se vrátíte do místnosti, ve které jste byli dříve a najednou si vzpomenete.
Tohoto vybavování z kontextu můžete využít například i tehdy, pokud vám něco vypadne z hlavy třeba při zkoušce. Stačí se ve své mysli vrátit na místo, kde jste se toto téma učili, kterou látku jste probírali před tématem, které vám vypadlo z hlavy a kterou látku po tomto tématu. Můžete si také zkusit vzpomenout na to, jestli jste u učení leželi, seděli, jestli jste učení jedli, jakou jste měli náladu atd. Prostě jakákoliv maličkost vám může pomoct k tomu, abyste si vzpomněli na informaci, která vám vypadla.
Provádělo se i mnoho pokusů na toto téma. Například různým skupinám potápěčů byly zadávány paměťové úkoly, buď na pláži, nebo pod vodou. Později si potápěči měli tyto informace znovu vybavit v situaci, kdy byli opět na pláži nebo pod vodou. Výsledky byly vždy jednoznačné: potápěči si vždy vybavili úkoly lépe na místě, na kterém jim byly tyto úkoly zadány.
Takže pokud potápěč prováděl paměťový úkol na pláži, tak na pláži prokazoval lepší vybavování zapamatovaných informací než ve vodě a naopak.
To samé funguje například i s určitou vůní. Pokud se budete učit a zapálíte si vonnou svíčku, vzpomenete si na toto učivo lépe, pokud opět ucítíte vůni této svíčky, než když vůně bude úplně jiná nebo žádná. Dokonce na vybavení si informace mají vliv i takové maličkosti jako například: Pokud jste u přijetí nové informace seděli na židli, s větší pravděpodobností si tuto informaci zase vybavíte, pokud budete opět sedět na židli, než kdybyste stáli. Pokud se učíte a máte zrovna smutnou náladu, lépe si toto učivo zase vybavíte, pokud budete mít smutnou náladu, než kdybyste byli veselí. Zkrátka je až neuvěřitelné, kolik detailů je „přilepeno“ na každou informaci, kterou máme v naší paměti.
Naše přesvědčení
Tato část slouží k tomu, abyste v sobě dokázali probudit své nevyužité schopnosti, pomocí kterých se dokážete například rychleji učit, lépe chápat matematiku, cizí jazyky nebo se zlepšit i v dalších oblastech života.
Mnoho lidí žije v domnění, že nejsou zrovna nejchytřejší. Otázkou je, proč si to vůbec myslí? Čím dospěli k takovému názoru? A jak si mohou být jistí, že jejich názor je pravdivý? Netvrdím, že někteří lidé nejsou více inteligentní a jiní méně, ale je dobré vědět, do jaké skupiny doopravdy patříme. A je nutné rozlišovat mezi tím, co si o sobě myslíme my a tím, jaká je pravda.
Určitě jste se v životě setkali s lidmi, kteří o sobě mají nějaké nepravdivé přesvědčení. Například pěkná žena se může považovat za škaredou, ale to nic nemění na tom, že je to jen její přesvědčení, ale ne skutečná pravda. V pěveckých soutěžích je také mnoho lidí, kteří věří, jak krásně umí zpívat a nakonec skončí ve hvězdné pěchotě a sami netuší proč. Jejich přesvědčení jim totiž říká, že oni zpívat umí.
A kde se naše přesvědčení bere? Většina našich přesvědčení pochází z tzv. vzorců chování (v podstatě jde zase o programová schémata, která máme v hlavě).
Vzorec chování je záznam uložený v našem podvědomí a říká nám, jak máme reagovat a jaké pocity máme cítit ve spojení s konkrétní situací, lidmi či činnostmi. Asi 90 % vzorců chování máme vytvořených do sedmého roku života a tyto vzorce nás provází a ovlivňují celý život. A zbylých 10 % vzorců si vytváříme převážně na základě našich starých vzorců.
Největší vliv na tvorbu vzorců chování mají především tyto faktory: rodina, okolní lidé, kteří aktivně zasahují do života dítěte a samozřejmě i prostředí, v němž dítě vyrůstá. Tím se dostáváme k našemu přesvědčení. Pokud dítě do 7 let žije u rodičů, kteří mu nadávají, že je „neschopný dřevo“, pravděpodobně si o sobě to dítě bude myslet celý život, že je „neschopný dřevo.“ Pokud bude dítě vyrůstat v prostředí, kde bude slýchávat, že „chytrosti moc nepobralo“, tak si tento člověk o sobě bude už celý život myslet, že není chytrý. Tento člověk může jednoho dne pochopit, že není hloupý a že je docela inteligentní, ale pořád v sobě bude mít divný pocit a nějak se příliš chytře nebude cítit. Je to z toho důvodu, že vědomá část mozku zná pravdu, ale v podvědomí člověka je stále záznam, že je hloupý.
Vzorce chování z našeho podvědomí můžeme změnit i v dospělosti, ale chce to...
Začněte využívat pravou mozkovou hemisféru
Už jste někdy slyšeli o tom, že učení se pomocí pravé mozkové hemisféry je efektivnější? O způsobu učení se pomocí pravé mozkové hemisféry na internetu koluje hodně chvály a názorů, jak je tento způsob úžasná věc, ale víte, jak konkrétně uvedená technika ve skutečnosti funguje? V dnešním článku si ve stručnosti vysvětlíme, v čem spočívá tento způsob učení a ukážeme si na konkrétním textu, jak techniku využít.
Princip učení se pomocí pravé mozkové hemisféry se může na první pohled zdát zahalen tajemstvím, ale ve skutečnosti se nejedná o nic záhadného a ani složitého. Určitě jste se už setkali s informací, že každá z našich mozkových hemisfér funguje a zpracovává informace trochu odlišným způsobem. Levá polovina mozku je spíš analytická a zabývá se převážně fakty, takže pokud se člověk bifluje, užívá převážně levou polovinu mozku. Je pravda, že částečně přitom používáme i pravou hemisféru, ale pouze minimálně.
A jak začít používat při učení pravou mozkovou hemisféru? Tím, že si budeme s učivem hrát. Přesněji, budeme se snažit zapojovat co nejvíce naše smysly, emoce a naši fantazii. Použití techniky si ukážeme na konkrétním příkladu a podíváme se, jak bychom si mohli zapamatovat část z životopisu Jana Nerudy.
Pokud jste se vždy učili informace pouhým čtením, bude pro vás učení pomocí pravé hemisféry něco naprosto odlišného, ale pokud tomuto způsobu učení dáte šanci, budete příjemně překvapeni. Ukážeme si tedy, jak na to.
První informace, kterou si budeme chtít zapamatovat, je: Jan Neruda pocházel z pražské Malé Strany. Můžeme začít tím, že si do internetového vyhledávače napíšeme slovo pražská Malá Strana a podíváme se na fotky, které nám vyhledávač zobrazí. Teoreticky není důležité, které fotky nám vyhledávač zobrazí. My využíváme toho, že nestudujeme jen holá fakta, ale vytváříme si díky učení se tímto způsobem určitý příběh, ve kterém sedíme u počítače a píšeme na klávesnici slovo Malá Strana. Tedy informace, které se učíme zapojujeme do určitého kontextu a díky tomu si jednotlivá slova lépe zapamatujeme. Na monitoru se nám ukazují určité obrázky, takže se neučíme jen suchý text, ale názvem Malá Strana v našich hlavách vznikla nová vzpomínka.
Název pražská Malá Strana můžeme také vyslovit nahlas a díky vyslovení nahlas si informaci v hlavě kvalitněji upevníme. Vyslovování informací nahlas zvlášť funguje u lidí, kteří patří mezi sluchový typ člověka (tito lidé si lépe pamatují informace, které slyší, než ty, které vidí). Tím, že určitou informaci vyslovíme nahlas, zaktivujeme i naši sluchovou paměť, a díky tomu se nám nově přijatá informace do paměti lépe uloží. Pokud by se nám pletlo...
Konec ukázky
Zaujala vás ukázka z eBooku Jak zlepšit svoji paměť?
Pokud ano a pokud se chcete dozvědět, co všechno v eBooku naleznete a co na něj říkají ostatní lidé, můžete se podívat na tuto stránku: http://www.pametauceni.cz/cms/jak-zlepsit-svoji-pamet/
A ještě to slíbené malé překvapení 🙂 Pokud zadáte do objednávkového formuláře kód: JZP získáte tento eBook se slevou 30%. Tedy místo ceny 390 Kč zaplatíte pouze 270 Kč a navíc získáte k eBooku další 3 bonusy. Uplatnit slevový kód můžete zde: http://www.pametauceni.cz/cms/objednavka-ebooku/
Slevový kód: JZP